Estem ja cansats de tenir por. Portem ja massa
temps en aquesta situació de crisis de tots tipus i per totes bandes, i ja no
en volem mes d’això. Ja en tenim prou de viure encongits i esporuguits.
De les darreres 10 converses que he tingut amb
empreses de diferents tamanys i sectors, en quasi bé la meitat he vist que hi
havia directius que estaven ja en una posició personal diferent a la d’aquells
que viuen encongits en la por i el bloqueig de decisions, i només veuen les
desgràcies i la negativitat. Aquests altres directius brillaven amb l’il.lusió
de tenir reptes nous, de fer coses diferents, d’aprendre a gestionar amb allò
que tenen en comptes d’allò que voldrien tenir, d’acceptar el que hi ha i de
confiar en la vida per que sempre ofereix sortides. Aquestes persones acostumen
a estar o dirigir empreses que, com els organismes vius, han fet la seva
adaptació al nou medi, han canviat les energies que les governen, i s’han
bolcat en l’humanisme i la col·laboració.
Potser no hi ha receptes infal·libles per fer
això, però sí que hi ha factors comuns en tots ells. Per resumir-ho: no
deixar-se caure en el pessimisme de l’entorn, no preocupar-se pel que no depèn
de nosaltres i, sobretot, gestionar amb valors, veure les persones com persones
i fomentar la col·laboració autèntica.
Els valors funcionen en nosaltres com una
inesgotable font d’energia i motivació que tenim sempre dintre. Quan vivim en
els nostres valors, som persones energètiques, incansables, compromeses i
il.lusionades; i som capaços de quasi tot. Quan no hi vivim; doncs tot el
contrari. Com a gestors de nosaltres i
també d’altres, hem de cuidar molt de viure en els nostres valors i de
no impedir que els nostres equips hi visquin també. Per dir-ho clar i català:
si la pela és la pela i prou, no anirem bé.
Posar la persona al mig de tot és una macro
tendència que estem ja albirant en la societat. Aquesta va camí de conjugar el
“jo soc” en comptes del “jo tinc” o el “jo faig”, per que el paradigma del
benestar material se’ns desmunta. No ens ha fet feliços com ens semblava, i les
persones estem fent ja un viatge cap a llocs diferents, mes interiors i mes
humans. També a l’empresa, necessàriament. Prestar atenció als nostres valors
personals i empresarials i cuidar de la seva integritat i foment és una de les
tasques de gestió empresarial més agraïdes, que mes rendiments ofereix i mes
benestar proporciona a tots. Però cal fer-ho de forma autèntica, honesta,
sostinguda i sense manipulació.
Un altre factor comú que he observat en els
empresaris i empreses que actualment estan tirant endavant és el foment de la
col·laboració entre les persones i entre les empreses. Tanmateix, aquesta és
també una de les macro tendències de la societat, que arriba a l’empresa com a element
clau de competitivitat empresarial per al present i el futur.
Col.laborar de debò entre les persones es una
millora empresarial essencial, com la internacionalització i la innovació, i
que no requereix quasi cap inversió. En la col.laboració generativa i
apreciativa trobem una increïble capacitat de crear situacions i coses noves i de
valor; tot i les circumstàncies adverses.
Tant el treball en valors com la col·laboració
a l’empresa son tècniques i actituds al nostre abast. Quan ens decidim de forma
valenta a mirar a les persones com a persones completes, mental, física,
emocional i espiritualment; i les posem al mig dels nostres negocis (com a treballadors,
clients, proveïdors o grups d’interès) ens mourem a un estadi de mes
prosperitat i benestar per a tots.
1 comentario:
Muy buena entrada que me va a dar mucho que reflexionar. Gracias!
Publicar un comentario